Dieta i odchudzanie – co stosować?

Niezbędnym elementem przy stosowaniu diety jest aktywność fizyczna. Ruch pozwoli nam odzyskać dobre samopoczucie, poprawić kondycję, a także spalić zbędną tkankę tłuszczową. Każdy może wybrać taką aktywność fizyczną, która dostosuje do swojego trybu życia, wieku czy możliwości finansowych. Nie trzeba być milionerem, aby się ruszać. Jest wiele sposobów na aktywny tryb zycia, ale aby odnieść skutek trzeba być konsekwentnym. 

Świetnym sposobem na zapewnienie sobie minimalnej dawki ruchu jest spacer, jazda na rowerze, czy pływanie na basenie. Polecamy również ćwiczenia sprawnościowe na siłowni, lub kluby fitness. Jeśli nie stać nas na tego typu aktywność fizyczną można w domy przed telewizorem uprawiać aerobik który, podobnie jak spacer lub pływanie pozwala spalić tłuszcz. Aby osiągnąć rezultaty należy ćwiczyć codziennie przez dłuższy okres czasu. Ćwiczyć można w różnoraki sposób. Zamiast np. jechać windą można przejść się po schodach. Osoby starsze, cierpiące na nadwagę, lub te, które dawno nie uprawiały sportu,  zanim zdecydują się przystąpić do regularnych ćwiczeń powinny skonsultować się z lekarzem, gdyż niezbędne jest zbadanie ich ogólnego stanu zdrowia. Rytm w jakim bije nasze serce jest wspaniałym wskaźnikiem sprawności fizycznej, a także reakcji organizmu na wysiłek fizyczny.

Dieta odchudzająca, jest to zestaw zaleceń w postaci jadłospisów w celu zmniejszenia masy ciała, jego tkanki tłuszczowej. Zalecenia te są wykorzystywane głównie w leczeniu otyłości lub dla poprawy wyglądu i samopoczucia. Dieta odchudzająca powinna być stosowana pod czujnym okiem specjalisty najlepiej dietetyka i lekarza bariatry. Dotyczy to głównie osób ze znaczną otyłością. Zmniejszenie masy ciała za pomocą diety jest możliwe poprzez:

  • zmniejszenie wartości energetycznej spożywanych pokarmów (ilość kalorii),
  • regularne odżywianie połączone z unikaniem przekąsek pomiędzy posiłkami,
  • odpowiednie zestawienie składników posiłku.

Pożywienie wchodzące w skład diety odchudzającej powinno zawierać wystarczającą ilość białka, węglowodanów, tłuszczu, minerałów oraz witamin i pierwiastków śladowych.

Diety odchudzające opierają się głównie na jedzeniu dużej ilości owoców, warzyw oraz produktów nisko-przetworzonych, niskim spożycie tłuszczu, węglowodanów lub spożywaniu węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym, niesłodzeniu herbaty i innych napoi oraz jedzeniu mniej.

Najczęstszym błędem popełnianym przez osoby odchudzające się jest próba wprowadzenia diety bez nadzoru specjalisty, najczęściej jest to całkowite zaprzestanie jedzenia. Może to doprowadzić do niepożądanych skutków – w organizmie nadal pozostaną duże pokłady tkanki tłuszczowej. Ponadto istnieje możliwość popadnięcia w anoreksję, a potem w konsekwencji do bulimii. Dietę odchudzającą należy prowadzić tak, aby utrata wagi nastąpiła w wyniku spalania tłuszczów, a nie utraty wody z organizmu, utraty masy mięśniowej lub spalania ważnych dla organizmu substancji zapasowych.

Jakie warzywa w diecie

Odchudzanie można rozumieć jako intensywną, drastyczną, szybką dietę oraz jako umiarkowane i stopniowe obserwowanie swojego organizmu i oddziaływania produktów żywnościowych na niego.

Jak przebiega odchudzanie?

W trakcie odchudzania ubywa tkanki tłuszczowej organizmu. Dzieje się tak na skutek spożycia mniejszej ilości kalorii niż wynosi jego dzienne zapotrzebowanie. Dla niektórych osób okazuje się to jednak niemożliwe. Próbują stosować diety odchudzające, a gdy nie widzą rezultatów porzucają ją, by znów powrócić do nadwagi, lub co gorsza, znów zacząć się objadać. Jest to tak zwany efekt jojo. Do prawidłowego funkcjonowania organizmu oprócz energii potrzebujemy witamin, składników mineralnych oraz innych składników jak np. błonnik czy woda.

Wiele osób stosując dietę ogranicza posiłki, picie wody, po to by w zamian pić herbatkami przeczyszczającymi, które wypłukują substancje potrzebne do właściwego funkcjonowania organizmu. Dlatego w trakcie stosowania tego typu diet czują się źle, są niedożywieni i głodni . Efekt jojo jest to reakcja obronna organizmu, który odczuwa nadmierny brak substancji odżywczych i szybko zaczyna gromadzić zapasy energii w postaci tłuszczu. Efektu jojo można jednak się pozbyć, jeżeli stawiamy na stosowanie środków odchudzających takich piperyna w tabletkach. Dlaczego właśnie piperyna tak działa? Ponieważ jest jednym z nielicznym naturalnych środków wspomagających odchudzanie a bazujących na ekstrakcie (w tym przypadku pieprzu).

Odchudzanie wcale nie musi być męką. Istnieje wiele diet, które w czasie stosowania są w stanie zapewnić organizmowi substancje niezbędne do życia jednocześnie zachowując niski bilans energetyczny. Ubywa nam wtedy skutecznie tkanki tłuszczowej, w sposób, który nie powoduje ogólnego rozdrażnienia. W trakcie stosowania jednej z takich diet czujemy się lepiej, niż jedząc tradycyjne posiłki, które nie zapewniają nam odpowiedniej ilości witamin, minerałów i błonnika.

Musimy także pamiętać, że odchudzanie powinno iść w parze z ogólnym stylem życia, odpowiednimi godzinami snu, aktywnym wypoczynkiem, ćwiczeniami fizycznymi. Wybrany przez nas sposób odchudzania musi być dostosowany do naszego trybu życia, obecnej sylwetki, możliwości organizmu. Należy sugerować się wyłącznie tekstami o odchudzaniu zamieszczonymi w kolorowych pismach, bo dieta nie dostosowana indywidualnie może doprowadzić człowieka do chorób tkj.: bulimia i anoreksja.