Szkolenia produktowe inaczej zwane szkoleniami towarowymi są prowadzone coraz częściej, ze względu na ich ciekawy i urozmaicony charakter. To stosunkowo nowe metody prowadzenia szkoleń w naszym kraju, choć są firmy, które prowadzą je od wielu lat z dużym powodzeniem. Można więc spokojnie powiedzieć, że jest to dziedzina raczej rozwijająca się, jednak znalezienie odpowiednich osób do przeprowadzenia tego rodzaju kursu, może nie być proste. Osoba prowadząca musi posiadać ogromną wiedzę na temat produktu lub usługi, a dodatkowo musi wykazać się kreatywnością i zaangażowaniem, które porwie słuchaczy i przez długi czas nie pozwoli im zapomnieć o tym co usłyszeli.
Techniki i narzędzia stosowane podczas szkoleń produktowych
Najważniejsze co trzeba wiedzieć o szkoleniach technicznych, to fakt, że nie da się ich przygotować z dnia na dzień. Wymagają one sporo czasu i rozeznania w temacie produktu lub usługi, jakie mają być przedstawiane. Co więcej, nie wystarczy tylko doskonała znajomość wątku, bo wiedzę na jego temat trzeba przekazać w taki sposób, by słuchacze skupiali się na naszych słowach i chcieli dowiedzieć się jak najwięcej. Celem takiego szkolenia jest pozyskanie przez słuchaczy bardzo konkretnej wiedzy, dlatego trzeba zadbać, by wszystkie warunki sprzyjały temu procesowi.
Podczas szkolenia nalezy zadbać wieć o:
- odpowiednie pomieszczenie – musi ono pomieścić wszystkich słuchaczy w komfortowych warunkach, powinno być ono dobrze wentylowane, żeby przy dużej ilości uczestników nie zrobiło się w nim duszno i gorąco; a także powinno mieć dobrą akustykę, żeby prowadzący był dobrze przez wszystkich słyszany,
- stosowną porę dnia – nie od dziś wiadomo, że więcej informacji przyswajamy w godzinach porannych, a wieczorem, kiedy zazwyczaj jesteśmy już zmęczeni, trudniej przychodzi nam zapamiętywanie,
- dobrego szkoleniowca – takiego, który będzie umiał zainteresować swoimi słowami; będzie mówił wyraźnie i zrozumiale, a treść swojego wystąpienia dostosuje do odbiorców i poprze ją wieloma przykładami, które pozwolą sobie wyobrazić omawiane sytuacje.
Dużym plusem dla prowadzącego będzie nawiązywanie kontaktu ze słuchaczami – zadawanie im pytań czy pozwalanie by to oni pytali o nurtujące ich szczegóły, który sprawi, że będą bardziej zaangażowani i skupieni na szkoleniu, niż gdyby było ono prowadzone w formie wykładu. Dobrze przygotowany szkoleniowiec nie powinien bać się pytań, a jeśli ma uczyć przedstawicieli handlowych, to takie dyskusje są wręcz niezbędne. Szkolenie w tym wypadku ma za zadanie przygotować pracowników do kontaktu z różnymi klientami, a Ci mogą zadawać nawet najbardziej nieoczekiwane pytania bądź podważać nawet rzeczy oczywiste dla osób z branży.
W prowadzeniu szkoleń technicznych ważna jest teoria, ale należy pamiętać, że łatwiej zapamiętuje nam się doświadczenia. Jeśli więc szkolenie dotyczy jakiegoś produktu, który bez problemu zmieści się w pomieszczeniu, dobrym pomysłem będzie zaprezentowanie jego działania przed słuchaczami lub nawet oddanie go na chwilę w ich ręce. Taki przerywnik pozwoli także przez chwilę odpocząć naszemu audytorium, dzięki czemu po chwili znów będą w stanie ponownie się skupić. Trzeba mieć na uwadze, że mamy dość ograniczone możliwości skupiania uwagi. Niektóre badania wskazują, że tracimy koncentrację już po 15 minutach zainteresowania jednym zadaniem.
Jest to jeden z czynników, który powinniśmy uwzględnić, planując szkolenie produktowe – naturalne uwarunkowania. Mowa tu także nie tylko o przerywnikach, ale i pełnowartościowych przerwach, które mają zapewnić słuchaczom komfort fizjologiczny. Dużo lepiej przyswajamy wiedzę, kiedy wszystkie nasze podstawowe potrzeby są zaspokojone.
Szkolenia produktowe – czym się różnią od innych szkoleń?
Szkolenia techniczne są nastawione na konkretny produkt lub usługę. Mają pokazywać ich sposób funkcjonowania, ich zalety i mocne strony. Podczas prezentacji produktu warto kierować się szkicem, który na pierwszym miejscu uwzględnia zastosowanie i użytkowanie, ale także taki, który wspomina o konkurencji i ewentualnych problemach, by na końcu przedstawić rozwiązanie problemu. Dzięki temu szkolenie będzie stanowiło jednolitą całość, a odbiorcy nie będą mieli problemów z jego zrozumieniem. W porównaniu do innych szkoleń to jest dużo bardziej ukierunkowane na wybraną usługę czy też produkt.