Co tak naprawdę stresuje nas w pracy – czy jest na to sposób?

Praca zawodowa w dużych firmach i nie tylko często wiąże się z odczuwaniem codziennego stresu. Pojawia się wtedy, gdy pracownik odczuwa dyskomfort, który wynika z wyzwań i zadań, jakie stoją przed człowiekiem każdego dnia. Pojawiają się wówczas emocje i odczucia takie jak niepokój, zmęczenie, mniejsza koncentracja czy problemy ze snem. Krótkotrwały stres jest pozytywy i mobilizuje do działania. Z kolei długotrwałego stresu raczej należy unikać. 

Z jakich powodów pracownicy stresują się w pracy?

Ludzie stresują się w pracy z różnych powodów. Najczęściej jest to zbyt duża ilość obowiązków, która sprawia, że pracownik ma wrażenie, że się nie wyrobi w czasie. W pracy trzeba też bardzo szybko podejmować różne decyzje, co nie sprzyja spokojowi. Ważnym czynnikiem, który stresuje Polaków, jest niejasny podział obowiązków zawodowych. Takie problem dotyka ludzi, którzy nie wiedzą, czego się od nich oczekuje w pracy. 

Wypalenie zawodowe jako konsekwencja stresu w pracy

Stres w pracy bardzo często prowadzi do wypalenia zawodowego. Ludzie przestają odczuwać zadowolenie z wykonywanych obowiązków. Przestają się zatem angażować w pracę, co przynosi coraz mniejszą wydajność i jakość pracy. Pojawia się też negatywne nastawienie do pracy i chęć zmiany zawodu. 

Kto bardziej się stresuje w pracy: kobiety czy mężczyźni?

Panie są bardziej wrażliwe, dlatego bardziej stresują się w pracy. Czują się przytłoczone nadmiarem obowiązków. Duży stres wywołuje też brak dobrych relacji między współpracownikami. Panie nie mają czasu na wykonanie wszystkich prac. To tylko niektóre obszary, które przyczyniają się do narastania stresu u kobiet. 

W jakich branżach ludzie stresują się najbardziej, a w których najmniej?

Badania pokazują, że najmniej stresującą branżą jest branża IT. Wynika to z tego, że ludzie działający w tym obszarze bardzo pozytywnie oceniają fizyczne warunki, w których realizują swoje obowiązki służbowe. Mniej stresu odczuwa się też w branży usług. Z kolei duża dawka stresu występuje w administracji państwowej. Pracownicy działający w tej branży mają odczucie ograniczonego rozwoju osobistego. Duży stres występuje wśród pracowników działających w korporacjach ze względu na tempo pracy. Do tej grupy zalicza się też pracowników produkcyjnych, którzy skarżą się na duże obciążenie pracą. Na liście tej znajduje się też kadra administracyjna. 

Staż pracy i jego wpływ na stres

Okazuje się też, że staż pracy w konkretnej firmie także ma spory wpływ na poziom stresu. Im człowiek jest dłużej na konkretnym stanowisku pracy, tym bardziej się stresuje. Osoby, które pracują w jakimś miejscu od 3 miesięcy, są mniej zestresowani niż osoby będące tam od 15 lat. Ludzie, którzy dłużej pracują, mają więcej odpowiedzialnych zadań do wykonania. Trudniej im też zachować balans między życiem prywatnym a zawodowym. 

Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Istnieje bardzo dużo różnych metod, które są bardzo pomocne, jeśli chodzi o skuteczne radzenie sobie ze stresem w pracy. Doskonale sprawdzi się tutaj metoda oddechowa. W sytuacjach stresowych i nie tylko należy głęboko oddychać przeponą. Trzeba także starać się zapewnić sobie odpowiednią dawkę snu i odpoczynku. Należy też zwrócić uwagę na odpowiedni sposób odżywiania. Warto też skorzystać z technik relaksacyjnych. Przydatna będzie joga i ćwiczenia oddechowe na stres. Dzięki temu można bardzo dobrze zredukować napięcie. Przykładem jest trening autogenny Schultza i technika relaksacji mięśni Jacobsona. Sprawdzi się też aromaterapia i masaż. Należy także rekompensować sobie stres w pracy różnymi przyjemnościami, na przykład lekturą ulubionej książki lub filmem. 

Post Author: Redaktor MK

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.