gimnastyka

Jak wykorzystać szarfy gimnastyczne na zajęciach sportowych?

Szarfy gimnastyczne są podstawowym wyposażeniem wykorzystywanym do ćwiczeń na sali gimnastycznej w szkole, przedszkolu, klubie sportowym i placówce rehabilitacyjnej. Znajdują zastosowanie na lekcji lub w trakcie zajęć jako element ćwiczeń gimnastycznych, a także gier zespołowych, rywalizacji drużyn, pracy w grupach, czy zajęć integracyjnych. Poza tym są pomocą dla dzieci podczas wykonywania ćwiczeń korekcyjno – ruchowych. 

Jak wygląda szarfa gimnastyczna do zajęć sportowych?

Szarfa gimnastyczna do zajęć szkolnych jest taśmą wykonaną z materiału, który zazwyczaj jest wykorzystywany do produkcji uchwytów i pasków w torbach. To specjalna taśma kaletnicza wykonana z poliestru o dużej wytrzymałości. Producenci oferują szarfy w różnych kolorach od jasnożółtego, żółtego, pomarańczowego, różowego, czerwonego, fioletowego, błękitnego, niebieskiego, granatowego, zielonego, ciemnozielonego po multikolor. Zazwyczaj mają długość od 116 do 120 centymetrów, a szerokość 4 centymetrów, ale rynek oferuje również produkty o długości 100 lub 140 centymetrów.

Czym charakteryzują się szarfy gimnastyczne?

Szarfy gimnastyczne stanowią urozmaicenie ćwiczeń gimnastycznych w szkole lub przedszkolu. Stosuje się je, aby zachęcić dzieci i młodzież do aktywności fizycznej. To najprostszy i jednocześnie najłatwiejszy sposób na wzbogacenie ćwiczeń rozciągających, zręcznościowych,  lub jako element treningu mięśni. Doskonale sprawdzają się zarówno do pracy w parach, jak i grupach. Dzięki nim można po rozłożeniu na podłodze utworzyć tor przeszkód lub połączyć ze sobą dwa słupki po to, aby utworzyć stosunkowo niską barierkę do przeskakiwania, wyznaczyć linię mety podczas wyścigów. Doskonałą zabawą jest przechodzenie przez szarfę w trakcie wyścigu, przeciągając ją przez całe ciało od dołu do góry. To także idealna i niezwykle przydatna pomoc podczas gier zespołowych z odbieraniem sobie szarf. Zwycięzcą zostaje ta osoba, która odbierze wszystkie. Natomiast starsze dzieci i młodzież wykorzystują szarfy gimnastyczne do ćwiczeń kształtujących zręczność, gibkość, szybkości i precyzję ruchów, tak potrzebne w trakcie gimnastyki akrobatycznej. 

Jak wykorzystać szarfy gimnastyczne podczas zajęć sportowych?

Szarfy gimnastyczne mogą być wykorzystywane nie tylko podczas zajęć wychowania fizycznego w szkole czy przedszkolu lub treningów w klubach, ale również stanowią niezbędnym elementem terapii integracji sensorycznej. Dzięki ich zastosowaniu zajęcia nie są nudne lecz stają się doskonałą zabawą, w trakcie której dziecko ćwiczyć koordynację ruchową. Ze względu na różne kolory stymulują one również reakcje na bodźce wzrokowe, które odgrywają niezwykle ważną rolę w integracji sensorycznej. Zabawy ruchowe z użyciem szarf gimnastycznych pozwalają dzieciom z zaburzeniami rozwoju pracować nad reakcjami na bodźce i zrelaksować się po intensywnych zajęciach szkolnych. 

Ćwiczenia i zabawy z wykorzystaniem szarf gimnastycznych

Ćwiczenia i zabawy z szarfą gimnastyczną doskonale sprawdzą się w młodszych klasach, a w sposób atrakcyjny przygotowane staną się idealnym urozmaiceniem zajęć ze starszymi uczniami. Najprostszym sposobem ich wykorzystania na zajęciach wychowania fizycznego jest oddzielenie od siebie drużyn. Poza tym to akcesoria, które nauczyciel wykorzystuje podczas rozgrzewki. Uczniowie wykonują wymachy ramion w górę i w dół, trzymając w dłoniach szarfę, podobnie skłony w dół i w górę, przysiady, skłony boczne, skrętoskłony, przeskoki przez szarfę rozłożoną na ziemi na dwóch nogach, a potem na jednej z nich.

Zabawa z zabieraniem szarf

Zabieranie szarf jest doskonałą zabawą, która spodoba się każdemu dziecku. Uczniowie zajmują dowolne miejsce  na sali gimnastycznej w jak największym rozproszeniu. Każdy z nich ma szarfę, która częściowo schowana jest za spodenki, a druga jej część wystaje na zewnątrz. Na sygnał dany przez nauczyciela rozpoczyna się gonitwa połączona z zabieraniem sobie szarf. Ten wygrywa, kto uzbiera największą ich liczbę. Modyfikacją tej zabawy jest wyznaczenie jednego ucznia, który będzie je zabierał innym. 

gimnastyka

Zabawa w chowanie się do kryjówki

Nauczyciel rozkłada szarfy na ziemi w taki sposób, aby tworzyły okrąg. Ich liczba jest mniejsza od ilości dzieci. Uczniowie zajmują dowolne miejsce na sali gimnastycznej i swobodnie biegają między nimi. Na sygnał dany przez nauczyciela każdy z uczniów zajmuje swoją kryjówkę, czyli szarfę. Kto nie znajdzie jej, ten odpada z gry. Nauczyciel sukcesywnie w trakcie zabawy zabiera szarfy, aby utrudnić uczestnikom zabawę. Wygrywa ten uczeń, który najdłużej będzie w stanie znaleźć swoją kryjówkę.

Post Author: Redaktor MK

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.